„Z otwartym sercem i umysłem. Charyzmat sercański dzisiaj” – to temat kolejnego sympozjum naukowego zorganizowanego przez Wyższe Seminarium Misyjne Księży Sercanów w Stadnikach w dniu 5 maja 2018 roku. Zgromadziło ono liczną grupę uczestników, wśród których znaleźli się przedstawiciele sercańskich duszpasterstw, woluntariusze misyjni, seminarzyści, nowicjusze i postulanci, współbracia i przedstawiciele ośrodków naukowych.
Słowo wprowadzenia wygłosił rektor Wyższego Seminarium Misyjnego Księży Sercanów w Stadnikach, ks. dr Leszek Poleszak SCJ, który podkreślił, że zagadnienie charyzmatu rodziny zakonnej jest istotne nie tylko ze względu na zmieniający się kontekst czasów współczesnych i pojawiające się wciąż nowe wyzwania dla życia zakonnego, lecz także dlatego, by rodzina zakonna mogła docierać ze światłem Ewangelii w charakterystyczny dla siebie sposób, uwypuklając treści istotne dla myśli Założyciela i tradycji instytutu. Po powitaniu zgromadzonych uczestników sympozjum, przekazał on kierowanie obrad wicerektorowi i prefektowi studiów ks. Łukaszowi Ogórkowi SCJ.
Pierwsze wystąpienie nt. Mission Statement. Dla kogo i po co? wygłosił ks. mgr lic. Radosław Warenda SCJ. Mission Statement, chociaż jest sformułowaniem biznesowym, może stać się sposobem wyrażenia w prosty sposób istoty powołania sercańskiego i wartości, które stanowią centrum Zgromadzenia. Zawiera ono w sobie wizję i misję. Wizja Zgromadzenia bierze początek z doświadczenia wiary o. Leona Dehona (Konst. 2) oraz z otrzymanego daru wiary i charyzmatu. Zgromadzenie jest także świadkiem Bożej miłości (Konst. 21).
Drugie wystąpienie, którego temat brzmiał: Recepcja charyzmatu sercańskiego w duszpasterstwie młodzieży wygłosił ks. dr Damian Płatek SCJ. Zauważył on, że aby odkryć tożsamość sercańską, konieczne jest odkrywanie charyzmatu pozostawionego przez Założyciela Zgromadzenia Księży Najświętszego Serca Jezusowego o. Leona Dehona. W swoim referacie ukazał następnie podstawową działalność sercańskiego duszpasterstwa młodzieży. Dalsze rozważania prelegent oparł na przeprowadzonych badaniach dotyczących recepcji tożsamości sercańskiej. Uwzględniły one m.in. znajomość Założyciela i podstawowych terminów duchowości oraz rodzajów zaangażowania apostolskiego. Badania dotyczyły również związku ze Zgromadzeniem, zaufania do duszpasterzy oraz rodzenia się powołań kapłańskich i zakonnych.
Po przerwie głos zabrał ks. dr Stanisław Gruca SCJ, który wygłosił referat nt. Ojciec Leon Dehon. Kapłan z otwartym sercem i umysłem. W pierwszej części wystąpienia ukazał on sytuację społeczną czasów o. L. Dehona, który szybko został określony mianem kapłana nowoczesnego. Prelegent zauważył, że Dehon stawiał sobie wyraźne i odważne pytania o misję Kościoła w nowych warunkach społecznych. Przeciwstawiał się stawianiu w opozycji świata robotniczego i religii, starał się też robić wszystko, by zapobiec temu poprzez inicjatywy duszpasterskie i formację kleru. Prelegent zaznaczył, że o. Dehon pozostał do końca wierny swoim ideom i założeniom, których celem zasadniczym było głoszenie miłości Serca Jezusowego w sposób dostosowany do sytuacji społecznej i duchowej współczesnych mu ludzi. Jego przykład i zaangażowanie są dla jego duchowych synów wyzwaniem i natchnieniem. Obok wezwania „Iść do ludu”, na które wskazywał Leon XIII, jako bazę stawia jednak inne wezwanie: „Iść do Serca Chrystusa”. Zakorzenienie w duchowości Serca Jezusowego, troska o jedność z Kościołem, kształtowanie elit i formacja kleru – zdaniem autora referatu – stanowią klucz do aktualnego, wiernego charyzmatowi Zgromadzenia, duszpasterstwa.
Ostatnią prelekcję wygłosił ks. dr hab. Jarosław Woźniak, który przedstawił temat Współczesne strategie komunikacji marki a przekazywanie charyzmatu rodziny zakonnej. Zauważył on powszechną dzisiaj tendencję do komunikowania światu swojej obecności, zwłaszcza przy użyciu mediów społecznościowych. Orędzie Dobrej Nowiny głoszone przez apostołów, od początku jest związane z poszukiwaniem form komunikacji i przekazu wartości ewangelicznych. Podobnie jak grono apostołów stanowiło pewną markę, każdy charyzmat stanowi także markę, która zawiera wizję istotną dla głoszenia współczesnym chrześcijanom prawd i wartości ważnych dla rodziny zakonnej. Korzystanie ze współczesnych możliwości komunikacyjnych jest naturalną konsekwencją, która pozwala pomnożyć przekaz ewangeliczny. Podejmowane działania komunikacyjne i strategiczne mogą wpływać na postrzeganie danej marki przez odbiorców, którym głoszona jest prawda Ewangelii.
W ostatniej części sympozjum znalazł się czas na dyskusję. Zwrócono w niej uwagę na praktyczne zastosowanie Mission Statment w wersji dostosowanej do realiów polskich. Następnie odniesiono się do wspomnianej zasady myślenia globalnego i działania lokalnego dotyczącego działalności duszpasterskiej. Podkreślono również konieczność działań prospołecznych w przyjmowanych formach duszpasterskich oraz odniesienia działalności społecznej do sumienia. Wskazano także na możliwe sposoby zaangażowania społecznego w duchu o. Dehona. W odniesieniu do duszpasterstwa młodzieży zastanawiano się także, w jaki sposób należy kłaść akcent na ewangelizację cyberświata oraz jak wyrażać treści duszpasterstwa w świecie wirtualnym.